Jak nenaletět při výběru webdesignera?

5. 05. 2011 - Články -> Titulní strana

Často se v mém mailu objevují žádosti o úpravy webových stránek, jejichž majitelé mají problém dohodnout se s jejich webdesignerem, v některých případech se jim ani nedaří navázat kontakt. Zpravidla se jedná o případy, kdy web vytvářel za levný peníz buď student v rámci přivýdělku nebo začínající amatér - nadšenec. Samozřejmě každý nějak začínal, moji webovou prvotinu bych dnes nikomu neukázal ani pod pohrůžkou mučení. Stejně tak často v těchto případech doporučuji kompletně novou prezentaci, a to z důvodů děsivého designu, špatného kódu, nevhodného obsahu, apod. Lepší a levnější variantou zpravidla bývá začít znovu úplně od začátku, nežli se snažit opravit neopravitelné.

Honzík od sousedů to prý také umí...

Každá ušetřená koruna se samozřejmě hodí, obzvlášť u začínajících firem nebo malých živnostníků a navíc když támhle mladej Honzík od sousedů stránky umí dělat. Nějak podobně vzniká stále spousta webových stránek (které dost hanlivě označuji jako webový odpad), které však majitelům ve výsledku mohou přinést více problémů než užitku. K ryze amatérským počinům dnes opravdu stačí zvládat základní práci s PC, je mnoho HTML editorů, které umí "naklikat" webové stránky doslova za pár minut, doba pokročila tak, že je to možné už i online a odpadají tím zbytečnosti, jako nahrávání dat přes FTP, registrace domén a webohostingu, pro neznalé poměrně složitá správa těchto účtů apod.

Honzík dostane pár stovek na přilepšenou, zadavatel stránek ušetří a spokojenost je na obou stranách. Stránky sice nebudou odpovídat běžným webovým standardům, budou se v každém prohlížeči zobrazovat jinak, jejich načítání bude zdlouhavé, ve vyhledávačích budou k nedohledání - to jsou fakta, která v mnoha připadech zadavatel nevidí z prostého důvodu: této problematice nerozumí. Další problém nastane, když je potřeba stránky aktualizovat. Neexistuje žádné administrační prostředí, nejsou k dispozici žádné přístupové údaje a Honzík nemá čas, nebo už to nedělá, není k zastižení, přístupy ztratil,..... C o teď s tím? Pokud se nejedná o firemní stránky, na které chodí firemní zákazníci získávat informace a kontakty, tak to není zas takový problém. V opačném případě je a dosti velký.

Jak tedy vybrat kvalitního a spolehlivého webdesignera?

  • získat doporučení od známých, kolegů či kamarádů
  • prohlédnout realizované webové stránky
  • informovat se na možnosti aktualizací (pomocí online administračního systému, mailu, telefonu, apod.)
  • informovat se na možnosti ohledně registrace domén, webhostingu, zřízení statistik návštěvnosti, zanešení do vyhledávačů
  • vyvarovat se těm nejlevnějším (kvalitní webové stránky opravdu není možné zhotovit za cenu odpovídající večeři v dobré restauraci)
  • nebát se zeptat na webové technologie, které používá (i v případě, že tomu sami absolutně nerozumíte), na legální software
  • při realizaci webových stránek trvejte na sepsání smlouvy
  • ujasněte si předem termíny dodání podkladů, termínu realizace a konečné ceny
  • nenechte se zlákat rádobygarancemi typu "dostaneme Vás zdarma na první pozice ve vyhledávání", toto bez finančních investic garantovat nikdy nelze.